fredag, oktober 24, 2008

Muffins med äppelrasp & mandelmassa



Tänkte dela med mig av ett favoritrecept av muffins.
De blir gudomligt saftiga. Jag har haft äpplet Ingrid Marie
till äppelraspen eftersom vårt träd dingnade av alla äpplen, men det
går bra med vilken sort som helst.

6-10 STORA muffins.
150 g smör
1 1/2 dl socker
2 ägg
1/2 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
100 g mandelmassa
1 dl rivet äpple
Sätt ugnen på 200 grader, vispa smör & socker pösigt.
Knäck äggen och blanda i ett i taget. Tillsätt mjölken.
Mät upp mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en skål och blanda. Häll blandningen i smeten och rör om.
Riv mandelmassa grovt och rör ner i smeten.
Klicka smeten i stora muffinsformar och gör små gropar i mitten. (brukar doppa skeden i mjöl så inte smeten fastnar för mycket).
Skala och riv äpplet grovt, tryck ner ca 1 tsk äppelrasp i varje grop.
Grädda i ca 15 min , i mitten av ugnen.

Smaklig fika och en trevlig helg på er alla.
Kram
Marina

3 kommentarer:

Marina sa...

Tack för kommentaren hos mig! Kul att se nya "ansändare" och särskilt Marina så klart. Fin blogg ni har. KOllar närmare på den snart.

Skafferi Med Sjöutsikt sa...

Mmmmm! Låter gott! Själv så gjorde jag kladdkaka med käck (lakritsgodis) och citron, serveras ljummen med glass. Mycket godare än det låter...ett litet tips!

Ha en mysig fredag!

n o r d i n g å r d e n sa...

Så himla gott det lät och fina blå handdukar där och va fint det var dekorerat ute med säcken , lyktan och blommorna! Va kul att ni gillade kycklingreceptet! Mari.